5 basistips om je mindset te verbeteren

Basistips voor betere mindset
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Wat is het enige dat je dag kan maken of breken? Je instelling. Onze geest – ook wel mind genoemd – is ons belangrijkste bezit, maar we behandelen het vaak niet als zodanig. In deze blogpost ga ik 5 basistips met je delen over hoe je je mindset kunt verbeteren voor een positiever en bevredigender leven.

Omring jezelf met de juiste mensen

Je vrienden en familie zijn de mensen met wie je de meeste tijd doorbrengt. Met wie kies je om te gaan? Zijn ze positief of negatief, opbeurend of ontmoedigend? Je weet over wie ik het heb – die vriend(in) die altijd op zichzelf neer lijkt te kijken omdat de dingen voor hem/haar nooit goed genoeg lijken. Probeert deze persoon jou ook naar beneden te halen?

Soms is het niet wat we zeggen maar hoe we ons tegenover anderen gedragen dat telt. Als iemand negativiteit in ons leven brengt, dan is het misschien tijd voor ons om onze relatie met hem of haar opnieuw te evalueren. Weet dat een vriendschap niet in steen geschreven staat. Als je uit elkaar groeit is dat soms een pijnlijke constatering, maar brengt het jullie beiden verder als je dit erkent en ieder een eigen weg bewandelt.

Wees selectief aan welke media je jezelf blootstelt

Door jezelf constant te vergelijken met andere mensen op social media of jezelf bloot te stellen aan media die je een negatief gevoel geven, krijg je automatisch ook een negatieve mindset. Een gevoel: ik ben niet goed genoeg en ik loop achter de feiten aan.

Op zo’n moment moet je voor jezelf nagaan of dat uurtje ‘ontspannen’ op Instagram je ook zoveel ontspanning geeft. Iets dat voor mij erg goed geholpen heeft is het inkorten van schermtijd. Geef jezelf een maximale te besteden tijd per app, per dag. Je merkt dat je gedurende de dag veel meer gedaan krijgt en een veel positievere mind creëert.

De enige persoon met wie je jezelf moet vergelijken is met jezelf. Het gaat er niet om dat je beter dan een ander bent. Het gaat erom dat je beter bent dan dat je gisteren was. Als je dit maar lang genoeg volhoudt, dan komt de rest allemaal vanzelf.

Wees dankbaar voor de kleine dingen

Wat is iets heel leuks dat vandaag gebeurd is? Misschien had je leuke gesprekken met vrienden of genoot je van wat quality time alleen. Je kunt de kleine dingen in het leven waarderen, maar in plaats van een lijst te maken over wat er nu allemaal mis gaat, maak je een lijst van al die kleine positieve dingen die gebeurd zijn. Op die manier zal het gemakkelijker zijn je meer op je problemen te richten en oplossingen te vinden

##Wees je bewust van je (destructieve) gewoontes

Destructieve gewoontes: iedereen heeft ze wel. Acties waar je jezelf al zo lang mee bezig houdt, dat je ze als ‘gewoon’ bent gaan zien. Dit terwijl deze gewoontes eigenlijk helemaal niet passen bij de persoon die je denkt te zijn en doelen die je na wilt jagen. Een goed voorbeeld van destructieve gewoonten zijn die snelle oplossingen, zoals te veel eten of roken. Eén ding dat je kunt doen om je slechte gewoonten te stoppen is bewustwording. Word je meer bewust van wat je doet en waarom je het doet. Dit zal het jezelf moeilijker maken om niet dagelijks aan de negatieve gevolgen van je daden te denken.

Geconcentreerde v.s. verstrooide geest

Geconcentreerde mensen plannen hun dag vooruit om ervoor te zorgen dat ze overdag ook werkelijk dingen gedaan krijgen. In plaats van lukraak een lijst taken af te werken zonder na te denken over hoe lang elke taak ze kost en of ze aan het eind van de werkdag nog tijd over hebben. Toen ik deze methode zelf begon te beoefenen, schoot mijn productiviteit omhoog! Zorg er dus voor dat je met slechts één taak tegelijkertijd aan de slag gaat en niet maar lukraak wat gaat doen.

Behandel jezelf zoals je ander zou behandelen

De laatste tip voor vandaag is om jezelf te behandelen zoals je anderen zou behandelen als ze met een of ander probleem of ziekte te kampen hadden. Als iemand van wie we houden ziek is of iets moeilijks heeft meegemaakt, is onze eerste ingeving vaak niet: “wat heb ik gedaan?” maar eerder: “hoe kan ik hem of haar steunen”. Het spreekt eigenlijk vanzelf – hoe zou je deze persoon het beste kunnen helpen? Door er voor hem/haar te zijn , door te luisteren als hij/zij tijd alleen nodig heeft of misschien gewoon een schouder om hem/haar heen te slaan.

Als je grootse doelen en ambities hebt, is het zo nu en dan verleidelijk om erg hard voor jezelf te zijn. Zo nu en dan is het ook nodig om jezelf over het zogenoemde ‘dode punt’ heen te trekken, maar dat is iets anders als jezelf afbranden.

Wees je bewust van dit feit en herken voor jezelf wanneer je aan het overdenken bent. Ga op zo’n moment even terug naar je ademhaling en kom weer terug tot jezelf. Je zult merken dat je – op het moment dat je weer tot rust bent gekomen – veel beter en rationeler over de situatie kunt nadenken.

Tot slot

Hopelijk hebben de basistips uit dit artikel je geholpen om met je mindset aan de slag te gaan. Ondanks dat het ´slechts´ basistips zijn, kun je met deze tips al een hele boel bereiken. Een stevig fundament is belangrijk om op te bouwen. Zo werkt het ook met je mindset. Veel succes met het werken aan een positieve mindset en mocht je nog vragen hebben, laat het mij dan vooral weten in de comments!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis geen enkel nieuwtje meer en schrijf je in op onze nieuwsbrief. Geen spam, alleen maar waardevolle informatie

Deel deze post met je vrienden

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *