Een online bedrijf verkopen voor de beste prijs

pexels-pixabay-327540

Je online bedrijf verkopen is niet moeilijk. Wat wel een uitdaging is, is om het te verkopen tegen een prijs die zowel de verkoper (jij) als de koper gelukkig maakt.

Om deze uitdaging te winnen moet je van tevoren wat voorbereidingswerk doen. Een impulsieve beslissing nemen om je website te verkopen zal je niet de maximale waarde opleveren.

Je moet een exit strategie ontwerpen die helpt de waarde van je bedrijf te maximaliseren en het een aantrekkelijke kans voor potentiële kopers te maken.

Wat is je exit strategie?

Er zijn veel redenen waarom mensen een online bedrijf beginnen.

Misschien begon je je bedrijf als een bijverdienste. Misschien was het de beste manier om van je hobby een voltijds beroep te maken. Misschien was het je weg naar het opzeggen van je baan, dankzij het duurzame inkomen dat je bedrijf binnenbracht.

Als lezer van deze blog heb je waarschijnlijk al nagedacht over hoe je je bedrijf kunt laten groeien. Maar toch, zoals zoveel ondernemers die ik gezien heb, heb je misschien nooit nagedacht over wat je einddoel is.

En dat is begrijpelijk: elke dag in de loopgraven staan maakt het moeilijk om over je exit strategie na te denken.

Tenzij je je bezighoudt met fusies en overnames, is een exit plan voor je bedrijf waarschijnlijk meer een bijzaak – iets waar je aan toekomt als het bedrijf eenmaal goed draait of als je klaar bent om met pensioen te gaan.

Maar je einddoel kennen kan je helpen om een zo goed mogelijk resultaat te plannen, vooral als het gaat om een succesvolle exit.

Begin met het einddoel voor ogen

Het eerste wat je dus moet doen is je doelen stellen met het eindresultaat voor ogen. Dat betekent dat als het je bedoeling is je bedrijf te verkopen, je moet beginnen te bedenken hoe je de waarde van je website kunt verhogen om een verkoopprijs te krijgen die dichter bij je verwachtingen ligt.

Om dit te doen moet je weten hoe online bedrijven gewaardeerd worden en welke factoren kunnen bijdragen tot een hogere taxatie. Je zou eventueel kunnen kijken naar lijstjes van bedrijven te koop om enigszins een idee te krijgen.

Gewapend met deze kennis heb je inzicht dat van invloed kan zijn op hoe je besluit je bedrijf op te bouwen zodat het een aantrekkelijke overname wordt voor kopers van online bedrijven, en hoe je het kunt laten groeien in combinatie met een exit strategie die je positioneert voor een mogelijk levensveranderende exit.

Hoe bereken je de waarde van je online bedrijf

Website makelaars gebruiken een eenvoudige formule om de waarde van een online bedrijf te berekenen. Daarbij wordt rekening gehouden met de maandelijkse nettowinst vermenigvuldigd met een veelvoud. Het eindresultaat is de geschatte waarde van een website.

Online Business Waardebepaling Formule

Bijvoorbeeld, een bedrijf dat een gemiddelde nettowinst van 10.000 per maand maakt en een 36x veelvoud heeft, zou gewaardeerd worden op 360.000.

Laten we eens ingaan op de bijzonderheden van deze twee variabelen en hoe je ze kunt verbeteren om de waarde van je bedrijf te verhogen.

Netto winst

Typisch is het maandelijkse nettowinstcijfer de gemiddelde nettowinst over de laatste 12 maanden van bedrijfsactiviteiten.

Een tijdsbestek van 12 maanden is standaard, want het houdt rekening met seizoensschommelingen en geeft een diepgaande momentopname van de bedrijfsprestaties die een koper bij overname kan verwachten.

Soms wordt een korter tijdsbestek gebruikt bij de berekening van de gemiddelde nettowinst van een bedrijf. Zo kan een gemiddelde van 6-10 maanden gebruikt worden als het bedrijf nog geen 12 maanden actief is, of als er recent een piek in de inkomsten was tot waar het bedrijf consequent op een nieuwe basislijn werkt.

Als je geen haast hebt om te verkopen, is het aan te raden 12 maanden van activiteit op te bouwen, want bedrijven met minder dan 12 maanden gegevens worden gezien als riskanter investeringen en zullen minder snel verkocht worden.

Om een bedrijfswaardering te maximaliseren is het ideale moment om te verkopen wanneer je gemiddelde nettowinst op zijn hoogst is.

Als je bijvoorbeeld de laatste twee jaar plotseling pieken in je inkomsten zag door een toename van online winkelen, is het misschien een goed idee om te verkopen voordat de verkoop weer op een normaal niveau komt.

Veelvoud

Het ‘veelvoud’ is een score die meestal tussen 20-50x ligt en die op basis van verschillende factoren wordt bepaald. Uiteindelijk is het een indicator van de financiële gezondheid en waarde van een bedrijf.

Vanuit het oogpunt van een koper kan een veelvoud gezien worden als het aantal maanden dat hij nodig zou hebben om het geïnvesteerde kapitaal terug te verdienen.

Een veelvoud van, zeg, 36x betekent dat een koper zijn investering in 36 maanden volledig terugverdiend zou zien, in de veronderstelling dat het bedrijf elke maand de geadverteerde gemiddelde nettowinst zou maken.

Sommige online bedrijfsmakelaars gebruiken een jaarlijkse vermenigvuldiger, wat betekent dat een 36x maandelijks veelvoud gelijk zou zijn aan een 3x jaarlijks veelvoud.

Het is duidelijk hoe de maandelijkse nettowinst berekend wordt, maar hoe worden veelvouden bepaald en hoe maximaliseren verkopers dit veelvoud en de taxatie voordat ze hun bedrijf op de marktplaats van een website makelaar te koop aanbieden?

Hoe de waarde van je bedrijf te verhogen

Over het algemeen zal het veelvoud van een bedrijf stijgen of dalen, afhankelijk van hoe goed het bedrijf consistente inkomsten genereert en beschermd is tegen externe factoren.

Er zijn verschillende variabelen en maatstaven die dit helpen meten, waaronder de volgende:

– Gemiddelde maandelijkse nettowinst

– Leeftijd van het bedrijf

– Omvang van de e-mail lijst

– Diversiteit in verkeer

– Betrokkenheid eigenaar

– Inkomstenverdeling

Gemiddelde maandelijkse nettowinst

Een hogere maandelijkse nettowinst toont aan dat een bedrijf zijn bedrijfsmodel en niche gevalideerd heeft.

Voor bedrijven die een fysiek product verkopen kan dat betekenen dat ze een groter deel van de markt in handen hebben dan de concurrentie, een groter totaal klantenbestand hebben en hun reputatie kunnen gebruiken om verder uit te breiden.

Een hogere nettowinst verschaft een nieuwe eigenaar ook meer maandelijkse cashflow waarmee hij de zaak kan laten groeien, hetzij door personeel aan te nemen, hetzij door reclame te betalen.

Diversiteit in verkeer

Net als het hebben van een e-mail lijst is het sturen van gericht verkeer naar je bedrijf via meerdere kanalen een andere methode om risico’s in een online bedrijf te verminderen.

Het communiceert aan een potentiële koper dat de onderneming zal blijven werken, ook als er een enkel storingspunt is.

Voor een website met inhoud kan dit betekenen dat het verkeer van verschillende pagina’s komt, in plaats van te vertrouwen op één populair blogbericht dat na verloop van tijd aan tractie zou kunnen verliezen of beïnvloed zou kunnen worden door een Google algoritme update.

Voor een bedrijf dat fysieke producten verkoopt kan dit betekenen dat je je producten via meerdere kanalen verkoopt, zoals Google Ads, Amazon, Facebook, of zelfs via brick-and-mortar locaties.

Vanuit marketingperspectief kan dit betekenen dat je verkeer krijgt via een combinatie van SEO, betaalde advertenties, en sociale media.

Vooral het organische verkeer dat van SEO komt is een zeer aantrekkelijke verkeersbron voor geïnteresseerden in een website te koop, want het is een kanaal dat inkomsten oplevert zonder extra kosten of groot onderhoud.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis geen enkel nieuwtje meer en schrijf je in op onze nieuwsbrief. Geen spam, alleen maar waardevolle informatie

Deel deze post met je vrienden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *