Hoe communiceer je duidelijk in je bedrijf?

jason-goodman-Oalh2MojUuk-unsplash

Dit is natuurlijk een behoorlijk grote vraag waar we niet zomaar één antwoord op hebben. Maar tegelijkertijd wordt de communicatie binnen bedrijven en organisaties vaak erg onderschat. Of je nou een grote onderneming hebt of binnen een kleinere onderneming werkt. Binnen alle vormen, soorten en maten van ondernemingen is de manier waarop je naar je werknemers en collega’s communiceert essentieel. In deze blog geven wij je wat tips om complexe communicatiestukken te verduidelijken.

Interne en externe communicatie

Binnen de communicatie houden we voor nu even twee vormen aan: de interne en externe communicatie van een bedrijf. Hierbij is de interne communicatie bij verandering erg belangrijk. Als je een veranderingstraject binnen een bedrijf succesvol wilt laten verlopen dan is de manier waarop je intern naar je werknemers en collega’s communiceert erg belangrijk. Complexe veranderingen zijn vaak niet met een paar mailtjes duidelijk en blijven ook niet altijd bij iedereen hangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels of wetten die veranderen en gecommuniceerd moeten worden naar afdelingen. Je wilt natuurlijk dat iedereen dit zo goed mogelijk snapt. Hierin is het dus niet alleen belangrijk dat je werknemers informeert maar ook ‘meekrijgt’ in het traject. Externe communicatie gaat er vervolgens om hoe je iets vanuit je bedrijf naar de buitenwereld communiceert. Gaat je bedrijf bijvoorbeeld fuseren of is het misschien verkocht? Dan wil je dit zo goed mogelijk naar buiten brengen.

Effectief en duidelijk communicatieplan

Laten we ons in dit geval focussen op de interne communicatie. Want deze moet eerst juist zijn voordat je jouw verandering of boodschap extern gaat communiceren. Het is dus zeer aan te raden om een intern communicatieplan te maken. Het is belangrijk jouw werknemers op de hoogte te stellen van wat er speelt en ze mee te krijgen in eventuele veranderingen. Zo’n intern communicatieplan zorgt ervoor dat iedereen op het juiste moment de juiste boodschap krijgt. Je wilt immers niet dat je een mailing opstelt en deze maar door een paar werknemers wordt geopend. Het is dus van belang de informatie zo relevant mogelijk te maken. Dit kan soms per afdeling of team verschillen. Maak daarom eerst een overzicht naar wie je de boodschap wilt communiceren en waarom dat voor degene of dat speciale team belangrijk is.

Wat extra hulp nodig?

Veel bedrijven hebben interne hele aparte communicatieafdelingen die zich met niks anders bezighouden dan een interne communicatiestrategie of het verbeteren van interne communicatie. Heeft jouw bedrijf dit niet of wil je is sparren over verschillende mogelijkheden? Dan zijn er veel partijen zoals bijvoorbeeld funk-e.com die je hierin kunnen begeleiden. Voordat je dus zomaar iets gaat communiceren binnen je organisatie is het handig een goed plan te maken. Dit kan je zelf doen of met behulp van professionals.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis geen enkel nieuwtje meer en schrijf je in op onze nieuwsbrief. Geen spam, alleen maar waardevolle informatie

Deel deze post met je vrienden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *