SEO voor beginners

SEO voor beginners

Zoekmachine optimalisatie afgekort SEO is een marketing kanaal dat steeds meer ingezet wordt door bedrijven. Door de corona crisis hebben ondernemers ingezien dat zij hun business zowel fysiek als online moeten uitvoeren om mee te gaan met de tijd. Hoewel het opzetten van een webshop niet zo moeilijk is, is het wel belangrijk dat deze webshop ook online vindbaar is. En dan komt SEO om de hoek kijken.

In dit artikel beschrijven we kort waar SEO uit bestaat en hoe iemand die nog weinig tot geen kennis heeft dit kanaal inzetten.

De 3 pijlers van SEO

SEO bestaat uit 3 pijlers die elkaar versterken. Een website dient altijd geoptimaliseerd te worden voor alle pijlers. De pijlers bestaan uit:

Technische SEO

Bij technische SEO gaat het om het bouwen van een goede fundering net zoals bij een huis. Hoe zit de website in elkaar? Wordt de website wel goed geïndexeerd door Google? Zitten er geen errors in de website? Deze vragen worden beantwoord bij het onderdeel technische SEO. Ben je benieuwd hoe je een technische SEO analyse kan maken? Bekijk dan de website Kikicode.nl voor tips en templates over dit onderwerp.

SEO copywriting

Een website is geen website als er geen content op staat. Naast informatieve content op categorie en productpagina’s kan een website ook een blog pagina hebben. Wanneer je je website 100% SEO geoptimaliseerd wilt hebben, kijk je zelf bij het bouwen van de website al naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume, die je vervolgens gebruikt in het menu. Want dan wordt de kans groter dat bezoekers op jouw website terecht komen.

Linkbuilding

Het laatste onderdeel is linkbuilding. Linkbuilding is een vak apart en kan een tijdrovend klusje zijn. Toch is linkbuilding nog altijd wel een belangrijk onderdeel om de positie van zoekwoorden in de zoekresultaten te versterken. Bij linkbuilding draait het om het vergroten van het backlinkprofiel. Dit betekent dat er zoveel mogelijk relevante en autoritaire websites een link naar jouw website hebben om een stukje waardering te laten zien.

Welke tools & programma’s kan je gebruiken?

Voordat we dieper ingaan op de drie pijlers en hoe je ze moet uitvoeren is het goed om te weten welke tools en programma’s er gebruikt worden. SEO optimalisaties uitvoeren is vrij moeilijk zonder programma’s. Om een licentie aan te schaffen voor één van deze programma’s ben je vaak als ondernemer veel geld kwijt. Dit is ook een reden waarom bedrijven sneller een marketing bureau inschakelen die deze programma’s al hebben.

Wil je toch zelf aan de slag gaan met SEO? Bekijk het lijstje hieronder met de meest gebruikte tools & programma’s:

Programma, tools & pluginsBetaald of gratis
Google AnalyticsGratis
Google Search ConsoleGratis
Google Tag ManagerGratis
AhrefsBetaald
MajesticBetaald
Rank Math SEOGratis
Yoast SEOGratis – betaald meer opties

Hoe voer je SEO uit?

Nu je weet uit welke onderdelen SEO bestaat en welke tools, plugins & programma’s je kan gebruiken is het tijd om te kijken hoe je SEO uitvoert.

Laten we uitgaan van een scenario waarbij je SEO wil inzetten voor een bestaande website die organisch niet goed vindbaar is. Volg de onderstaande stappen:

  1. Controleer in Google Analytics hoeveel organisch verkeer er op de website komt.

1.1 Is dit heel weinig tot vrijwel geen verkeer? Controleer dan of de juiste Analytics code op de website staat. Is dit correct? Volg dan de andere stappen. Is de code niet correct pas dit dan aan.

  1. Ga naar Google Search Console en bekijk hoeveel vertoningen jouw website heeft en welke zoekopdrachten bezoekers uitvoeren. Noteer deze zoektermen en bekijk het zoekvolume van deze termen. Controleer vervolgens of deze zoektermen wel voldoende in de content op jouw website terugkomen. Zo niet, schrijf nieuwe content.
  1. Veel websites hebben een indexatie probleem, dat houdt in dat crawlers de website niet kunnen uitlezen en dus niet kunnen vinden. Ook dit probleem kan je terugvinden in GSC bij dekking en dan fouten en uitgesloten. Kom je dit tegen? Pas dan je robots.txt bestand aan of het HTML stylesheet.

Omdat SEO uit veel onderdelen binnen de 3 pijlers bestaat, is het niet mogelijk om alles te beschrijven. Neem een kijkje op kikicode.nl voor de gehele uitleg over

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis geen enkel nieuwtje meer en schrijf je in op onze nieuwsbrief. Geen spam, alleen maar waardevolle informatie

Deel deze post met je vrienden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *